Veelgestelde vragen

Wie werken er deze week?

Wie werken er deze week 

Maandag: Maikel Bruin enTulay Atar 

Dinsdag : Maikel Bruin, Tanne Boerstra en Tulay Atat

Woensdag: Maikel Bruin, Tanne Boerstra rn Suzanne Hylkema

Donderdag: (Remco Hof), Suzanne Hylkema en Frederieke Bierens

Vrijdag : Maikel Bruin, (Remco Hof) en Tanne Boerstra 

 

 
 
 
 
 

Staking apotheek

De apotheek is komende week gesloten voor alles behalve spoedmedicatie in verband met landelijke stakingen van de apothekersassistenten. 
Mocht er meer bekend worden, kunt u dit hier lezen

5 mythes over vet ontkracht

Lichaamsvet is volgens obesitas-expert prof. dr. Van Nieuwenhove ons minst begrepen orgaan. In zijn recent verschenen boek 'Waarom ons vet niet de vijand is' legt hij uit hoe dit actieve orgaan werkt. Zo maakt het hormonen aan en werkt het intensief samen met de hersenen. Vijf mythes helpt hij hier alvast de wereld uit!

 

1. Mythe: vet maakt je dik

Realiteit: vet in voeding is niet per se de vijand van vetverlies. Gezonde vetten, zoals die in avocado's, noten, olijfolie en zaden, zijn essentieel voor verschillende lichaamsfuncties, waaronder hormoonproductie en de opname van voedingsstoffen. Deze vetten zorgen ook langer voor een verzadigd gevoel, waardoor je je minder snel overeet. De échte boosdoeners achter gewichtstoename zijn vaak bewerkte voedingsmiddelen die rijk zijn aan suikers en transvetten. Bovendien bevatten 'light' of 'vetvrije' producten vaak chemicaliën en toegevoegde suikers om de smaak te verbeteren. Hierdoor krijg je misschien minder calorieën binnen, maar vaak eet je er net meer van. Het opnemen van gezonde vetten in een uitgebalanceerd dieet is gunstig voor zowel gewichtsverlies als de gehele gezondheid.

2. Mythe: koolhydraten zijn de vijand

Realiteit: koolhydraten zijn een essentiële macronutriënt en een belangrijke energiebron. Het is bovendien moeilijk om ze volledig uit je dieet te halen. De sleutel is het kiezen van de juiste soorten koolhydraten. Fruit, groenten en volle granen zijn rijk aan vezels en voedingsstoffen en bevorderen gewichtscontrole door langer een verzadigd gevoel te geven. Snelle koolhydraten en suikers, in bewerkte voedingsmiddelen en suikerhoudende dranken, zorgen slechts kort voor verzadiging en kunnen leiden tot een suikerdip, met cravings tot gevolg. Een evenwichtige benadering van de koolhydraatinname is essentieel voor duurzaam vetverlies.

3. Mythe: plaatselijk vet verbranden werkt

Realiteit: plaatselijk vet willen verliezen is een wijdverbreide misvatting. Bij gewichtsverlies is vetverlies meestal gelijkmatig over het hele lichaam te zien, niet specifiek op de gebieden waarop je oefeningen richt. Het doen van talloze sit-ups zal bijvoorbeeld de buikspieren versterken, maar niet specifiek buikvet verbranden. Algeheel vetverlies vereist een combinatie van een uitgebalanceerd dieet, cardiovasculaire oefeningen en krachttraining, waardoor het lichaamsvetpercentage gelijkmatig wordt verlaagd.

 

4. Mythe: alle calorieën zijn hetzelfde

Realiteit: hoewel de balans tussen calorie-inname en -verbruik cruciaal is voor gewichtscontrole, speelt de bron van die calorieën een belangrijke rol. Voedingsmiddelen zoals groenten, magere eiwitten en volle granen bieden essentiële vitamines, vezels en bouwstoffen die de algemene gezondheid en metabolische functies ondersteunen. Calorieën uit bewerkte voedingsmiddelen, rijk aan suiker en ongezonde vetten, kunnen daarentegen leiden tot een daling van energie, slechte gezondheid en problemen bij het volhouden van gewichtsverlies. Verschillende voedingsstoffen vereisen ook verschillende hoeveelheden energie voor de vertering, wat betekent dat sommige voedingsmiddelen netto minder energie opleveren om op te slaan.

5. Mythe: supplementen zijn een quick fix

Realiteit: de meeste supplementen hebben geen enkele wetenschappelijke onderbouwing en kunnen ernstige bijwerkingen hebben. Denk aan Chinese kruiden van de jaren 90. Duurzaam gewichtsverlies is afhankelijk van een goed doordachte leefstijlaanpassing, waarbij een vermindering van de voedselinname gepaard gaat met een verhoogd energieverbruik door meer lichaamsbeweging.

 

Urineonderzoek

Urineonderzoek

Moet u uw urine laten controleren? Breng in dat geval een potje verse urine naar de praktijk.

Urine inleveren:

Iedere ochtend tussen 08.00 en 10.30 uur
Urinepotjes kunt u krijgen via de assistente. 

Formulier urineonderzoek:

U kunt het Formulier-urine-onderzoek uitprinten, invullen en meenemen naar de praktijk

Hoe moet ik de urine aanleveren?

  • Lever bij voorkeur ochtendurine in, die is het meest geconcentreerd.
  • Vang het ‘middelste deel’ van uw plas op. Plas eerst een beetje urine in het toilet en vang vervolgens wat urine op in een schoon potje.
  • Zorg dat er geen bacteriën in de urine komen. Vrouwen doen dit door de schaamlippen gespreid te houden, mannen door voor het opvangen van de urine de voorhuid terug te trekken.
  • Breng het potje urine binnen twee uur naar de praktijk.
    Kunt u de urine niet binnen twee uur brengen? Bewaar het potje dan in de koelkast. Neem wel altijd telefonisch contact op om dit te melden. 

Maand programma Carma Naaldwijk

Carma is één van de 100 IPSO centra die ondersteuning bieden bij leven met en na kanker. Samen staan we sterk en komen we verder. Dat geldt voor ons op landelijk niveau en ervaren we ook dagelijks in ons centrum. Je hoeft het niet alleen te doen. Zoals één van onze gasten kort maar krachtig omschreef "Carma helpt. Ik heb hier bijvoorbeeld geleerd dat doordat ik hulp vraag, ik de ander de kans biedt om iets voor mij te doen." Een win-win situatie want het is moedig om hulp te vragen. Lees in deze nieuwsbrief over de speciale activiteiten komende periode zoals de workshop 'Leren omgaan met stress' en de informatiebijeenkomst Werk en kanker. Carma is één keer per jaar gesloten namelijk van 23 december tot 1 januari. Vanaf 2 januari ontmoeten we je weer graag in ons huis!
Bekijk ons maandprogramma 

Programma-december-2024

Vaccinatie gordelroos

Veel mensen hebben het fragment over gordelroos van het tv-programma Radar gezien. Er komen veel vragen binnen over de vaccinatie tegen gordelroos.

Gordelroos

Gordelroos wordt, net als waterpokken, veroorzaakt door een virus. Heeft u waterpokken gehad? Dan blijft het virus in uw lichaam, maar is het niet meer actief. Als uw afweer minder wordt, kan het virus weer actief worden. Dan kunt u gordelroos krijgen. Bij gordelroos heeft u jeuk, pijn, vlekjes en blaasjes op de huid. Meestal zitten de vlekjes en blaasjes aan 1 kant van het lichaam. Soms kan gordelroos ernstige klachten geven. Bijvoorbeeld door zenuwpijn in het gezicht.

Bent u 60 jaar of ouder? Of is uw afweer minder geworden, bijvoorbeeld door medicijnen? Dan heeft u meer kans op gordelroos.

Wat te doen tegen gordelroos

Meestal gaat gordelroos vanzelf over. Voor de jeuk kunt u een zalfje halen bij de drogist of apotheek, bijvoorbeeld zinkzalf of lanettecrème. Bel met de huisarts als u blaasjes hebt bij uw oog, neus of oor.

Gordelroosvaccinatie

Er is een vaccinatie tegen gordelroos. Het vaccin Shingrix werkt erg goed. Bij volwassenen van 50 jaar en ouder beschermt het vaccin ongeveer 90 procent. Dat betekent dat van elke 10 gordelroosgevallen, er 9 worden voorkomen. Ook zorgt de prik ervoor dat je na gordelroos geen erge pijnklachten krijgt.

U heeft 2 prikken nodig. Hier moeten 2 tot 6 maanden tussen zitten. U kunt bijwerkingen krijgen. Denk aan pijn op de plek van de prik, spierpijn, vermoeidheid, hoofdpijn, koorts en last van de maag en darmen. Deze klachten duren 1 tot 3 dagen en kunnen vervelend zijn.

Kosten van een gordelroosvaccinatie

Een gordelroosvaccinatie wordt meestal niet vergoed. Dit betekent dat u moet betalen voor een vaccinatie tegen gordelroos.

In sommige gevallen wordt het vaccin wel vergoed, bijvoorbeeld als u HIV heeft, of een orgaandonatie hebt gehad of bij sommige behandelingen van kanker

De  kosten zijn ongeveer 180 euro per vaccin. De kosten van het injeccteren bij de huisarts zijn 17,96. Al met al bent u dus bijna 400 euro kwijt aan het vaccineren

 

Niet-reanimerenpenning

Niet-reanimerenpenning

Een niet-reanimerenpenning is een wilsverklaring waarin staat dat je niet wilt worden gereanimeerd. Je draagt de penning bijvoorbeeld om je nek. Zo kunnen hulpverleners meteen zien dat je ze jou niet moeten helpen als je bijvoorbeeld een hartstilstand hebt. De penning heeft daarmee gevolgen voor je medische behandeling.

Misverstanden over euthanasie

Uit recent onderzoek blijkt dat 20 jaar na de invoering van de euthanasiewet in Nederland nog veel misverstanden bestaan over euthansie onder 40-plussers. Bij de belangrijkste geven we hier aan hoe het écht zit:

Verlenen álle huisartsen euthanasie?

Nee, niet álle artsen verlenen euthanasie. Er zijn nog steeds artsen die er niet aan willen meewerken of bij twijfel geen euthanasie verlenen. Daarom is het zo belangrijk om met uw arts in gesprek te gaan en te vragen hoe deze tegenover euthanasie staat.  Bespreek in dit gesprek ook wat u ondraaglijk lijden ziet en leg dit uit aan de hand van het leven dat u leidt. Dit maakt uw lijden invoelbaar voor uw arts en dat kan helpen om met u mee te gaan in uw euthanasiewens. Wilt uw arts dat niet, dan heeft u nog tijd om naar een andere arts op zoek te gaan.

Het persoonlijke verhaal van Marlies sluit hier goed op aan.

Kun je alleen als je dodelijk ziek bent om euthanasie vragen?

Nee, een euthanasieverzoek moet wel een medische grondslag hebben maar die beperkt zich niet tot een ernstige of terminale ziekte. Euthanasie is ook mogelijk bij dementie, psychiatrische ziektes en stapeling van ouderdomsklachten. Het verzoek om euthanasie moet wel voldoen aan de zes eisen die in de euthanasiewet zijn opgenomen. Alleen u of via uw schriftelijke verzoek kunt u om euthanasie vragen. Artsen zijn nooit verplicht om euthanasie uit te voeren.

Het persoonlijke verhaal van Han en Liesbeth sluit hier goed op aan.

Is euthanasie bij dementie wel of niet mogelijk?

Euthanasie is wél mogelijk bij dementie maar u moet er wel vooraf iets voor doen. Het belangrijkste is dat u een schriftelijk euthanasieverzoek hebt opgesteld en ondertekend en dit hebt besproken met uw arts om het op te laten nemen in uw medisch dossier. Kom er regelmatig op terug  zodat uw arts weet dat uw wens actueel is. Krijgt u de diagnose dementie, bespreek dan al in een vroege fase - wanneer u nog wilsbekwaam bent- wat uw wensen zijn en wat u als ondraaglijk lijden ziet.

Het persoonlijke verhaal van Erik Rörsch sluit hier goed op aan. 

Is euthanasie geregeld met mijn schriftelijk euthanasieverzoek?

Nee, alleen een schriftelijk euthanasieverzoek opstellen is niet voldoende. Het geeft wel goed aan waarom u in bepaalde omstandigheden zou willen sterven met behulp van een arts. Gebruik het als praatdocument om met uw arts het gesprek aan te gaan over uw euthanasiewens. U kunt dan ook meteen vragen of uw arts later mee zou kunnen gaan in uw verzoek. Heeft uw arts bezwaren, dan kunt u op zoek gaan naar een andere arts.

Het verhaal van Jackie van de Pol sluit hier goed op aan.

 

Heb ik recht op euthanasie?

Nee, in Nederland heeft niemand recht op euthanasie. Euthanasie is een verzoek aan uw arts om u te helpen sterven als het moment daar is. Uw arts hoeft niet in uw wens mee te gaan. Ook al heeft u opgeschreven wat u wilt en past uw vraag bij alle eisen van de wet. Als uw arts niet mee wil gaan in uw verzoek, dan moet hij dat zeggen. U kunt dan om een verwijzing vragen naar een andere arts of naar het Expertisecentrum Euthanasie.

Het persoonlijke verhaal van Marcella Kuiper sluit hier goed op aan.

 

Regel ik euthanasie met een levenstestament?

Nee, met een levenstestament regelt u vooral financiële zaken voor het geval dat u dat u zelf niet meer kunt. U kunt er een euthanasieverzoek in opnemen, maar hiermee is het niet geregeld. Bespreek uw verzoek met uw arts, kijk naar wat er kan en mag en laat uw schriftelijke euthanasieverzoek in uw medisch dossier opnemen. Door er regelmatig op terug te komen weet uw arts dat u er nog steeds achter staat. Dat is belangrijk voor het geval er iets met u gebeurt.  

Het persoonlijke verhaal van Ton van Nieuwpoort sluit hier goed op aan.  

 

Wilsverklaring

WILSVERKLARING

Hieronder vindt u aanvullende informatie over reanimeren, wilsverklaringen en euthanasie. Wij bedoelen deze tekst als een voorzet voor een gesprek met uw huisarts over deze materie, mocht u daaraan behoefte hebben. Meer informatie kunt u vinden op de website van de Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE) en op Thuisarts.nl

Reanimatie
Bij een acute hartstilstand pompt het hart het bloed niet meer door het lichaam, wat leidt tot een zuurstoftekort in de hersenen. Door het ritmisch indrukken van de borstkas kan een buitenstaander tijdelijk zorgen dat er toch zuurstof in de hersenen komt en er geen schade optreedt. Gecombineerd met mond-op-mondbeademing kan de patiënt dit nog iets langer volhouden. Door met een apparaat (een defibrillator) een elektrische schok toe te dienen, kan in sommige gevallen het hart weer geholpen worden zelf te kloppen. Het aantal mensen met een hartstilstand dat op deze manier gered kan worden is klein en daalt met de leeftijd.
Bij 70-plussers met een hartstilstand lukt het in 8 procent van de gevallen het hart weer op gang te krijgen. In de helft van die 8 procent ontstaat echter ernstig en onherstelbaar hersenletsel. Ook aan een geslaagde reanimatie kan de patiënt klachten van angst of depressie overhouden. De kans dat een oudere op een reanimatie vooruitgaat is dus klein. Bij mensen jonger dan 70 is de kans op succes groter, maar nog steeds klein.

Wilsverklaring

Iedereen heeft het recht om een medische behandeling te weigeren, ook als deze levensreddend of – verlengend werkt. Volgens de wet heeft een behandelaar zoals een arts toestemming nodig van de patiënt om welke behandeling dan ook te starten. Die toestemming is er impliciet als u op het spreekuur komt met een klacht, maar het wordt ingewikkeld wanneer u (tijdelijk) niet in staat bent om voor uw eigen wensen op te komen, bijvoorbeeld als u in coma raakt of dement wordt. In deze gevallen zal de behandelend arts in samenspraak met uw naasten een beslissing moeten nemen wat het beste voor u is.

U kunt ervoor kiezen om erop te vertrouwen dat uw naasten voor u de beste beslissingen nemen, al of niet door het op voorhand met hen te bespreken. U kunt zelf ook op papier zetten wat uw wensen op het gebied van medische behandelingen zijn. Een dergelijk document wordt een wilsverklaring genoemd en kan van alles omvatten: er kan bijvoorbeeld in staan dat u niet wilt worden gereanimeerd, kunstmatig beademd of gevoed, of in een ziekenhuis opgenomen. Met name ouderen en chronisch zieken kunnen de wens hebben om het leven niet zo ver op te rekken als technisch mogelijk is. Uw wensen hierover kunt u vormgeven in een wilsverklaring, eventueel aangevuld met een wens tot euthanasie in bepaalde specifieke situaties in de toekomst.

Euthanasie
Iedereen in Nederland heeft ongetwijfeld een beeld bij en een mening over euthanasie. Er zijn ook veel misvattingen en verkeerde verwachtingen over. Het voert te ver om alle ins en outs hier te bespreken en deze tekst is daarom vooral bedoeld om u uit te nodigen uw vragen over euthanasie op het spreekuur te komen stellen aan uw huisarts.

Bij euthanasie geeft de arts een patiënt een combinatie van medicijnen, waardoor deze komt te overlijden. Als een patiënt uitzichtloos en ondraaglijk lijdt en dit lijden niet op een andere manier is op te lossen, kan hij of zij vragen om euthanasie. Hierbij moet duidelijk zijn dat de patiënt dit verzoek niet in een opwelling doet en wilsbekwaam is (dat wil zeggen: zijn eigen situatie goed kan overzien). Het inwilligen en uitvoeren van een euthanasieverzoek is aan allerlei regels gebonden, want het leven van iemand beëindigen is een uitzonderlijke zaak.

De hele procedure wordt achteraf getoetst op zorgvuldigheid en daarom is het zaak om vooraf alles al zorgvuldig te regelen. Het uiten en op schrift stellen van een euthanasiewens, ook voor de toekomst, is daarin een belangrijk onderdeel. Daaruit kan blijken dat er geen sprake is van een opwelling, maar van een duurzaam bestaande wens en een weloverwogen besluit. Zeker als een wilsverklaring een in uw eigen woorden en zelf (desnoods met de hand) geschreven document is, is het een waardevolle verklaring.

Als u zit met een vraag over euthanasie is het dus het beste om deze met de huisarts te bespreken, zodat uit uw dossier blijkt dat u er al langer mee bezig bent. Het is ook aan te raden om de wilsverklaring regelmatig, bijvoorbeeld jaarlijks, te verversen en eventueel aan te vullen.

Zoals in het voorgaande al aangegeven staat, is één van de vereisten voor euthanasie een wilsbekwame patiënt. Iemand die bijvoorbeeld buiten bewustzijn is komt daardoor per definitie niet in aanmerking voor euthanasie, ook al is het van tevoren op papier gezet. De euthanasiewens kan echter wel gebruikt worden als argument om terughoudend te zijn met het starten van medische behandelingen en is dus ook in zo’n geval wel van waarde.

Mogelijke onderdelen van een wilsverklaring
De voorgaande tekst maakte al duidelijk dat het belangrijk is om een wilsverklaring in uw eigen woorden op te stellen. Hieronder volgen een paar voorbeelden van zinnen en onderwerpen die in een wilsverklaring kunnen staan. Het is niet de bedoeling om deze zinnen letterlijk over te nemen. Dit mag natuurlijk wel, maar het beste is om er woorden voor te kiezen die bij u passen. De uiteindelijke tekst hoeft ook geen opsomming te zijn, maar mag ook een lopend verhaal of een soort brief zijn. Het belangrijkste is dat de tekst uw persoonlijke mening weerspiegelt.

Voorbeelden:

Hierbij verklaar ik aan mijn kinderen, naasten en behandelend artsen het volgende:
Ik wens zo langdurig mogelijk in leven te worden gehouden
Ik wil niet dat in acute situaties 112 wordt gebeld. Eerst zal de huisarts, zijn of haar vervanger of de huisartsenpost mijn toestand moeten kunnen beoordelen.
Ik wil niet worden gereanimeerd, dus altijd eerst de huisarts of huisartsenpost bellen.
Ik wil geen onnodig levensverlengende handelingen als die ten koste gaan van mijn kwaliteit van leven.
Ik wil niet worden beademd.
Ik weiger op kunstmatige wijze te worden gevoed met een maagsonde of katheter via de buik.
Ik mag altijd aan geven dat ik tijdelijk (permanent kan uitsluitend door een besluit van een arts) in slaap wil worden gehouden ingeval van uitputting om op krachten te komen.
Ik mag altijd mijn wens voor een actieve levensbeëindiging (euthanasie) ter sprake brengen (de minimale tijdsduur om de wettelijke procedure zorgvuldig te volgen is ongeveer een week).
Als mijn belangenbehartiger / wettelijk vertegenwoordiger benoem ik [geef hier de naam, adres, telefoon en geboortedatum van de betreffende persoon]

Het is verstandig op een tijdig moment na te denken over uw wensen wat betreft medisch handelen rond het levenseinde.
Ga hierover in gesprek  met uw naasten en uw huisarts.

De wilsverklaring is geldig na een gesprek met de huisarts, ondertekening en opname in uw patientendossier.

Meer informatie:

www.thuisarts.nl/levenseinde

www.schriftelijkeuthanasieverzoek.nl

Voorbeeld euthanasieverklaring

Voorbeeld behandelverbod

Voorbeeld niet reanimeren verklaring

www.patientenfederatie.nl/producten/niet-reanimerenpenning/de-niet-reanimerenpenning

http://www.nvve.nl/informatie/euthanasie/euthanasiepraktijk/euthanasie-bij-dementie

Levenstestament is schijnzekerheid bij euthanasieverzoek

Het levenstestament is booming business voor notarissen. Mensen denken ten onrechte dat ze daarmee alles rondom een medische wilsverklaring goed hebben geregeld. Lees het volledige artikel in ons opiniemagazine Relevant, met uitleg van Yvette Schuijt van het Steunpunt Juridische Vragen van de NVVE.

https://nvve.maglr.com/notaris-is-onnodig-en-zinloos-bij-medische-wilsverklaring?fbclid=IwAR0vOrPgG55pzLoJt6x0vi8kYDahUt_m080aEcxlNk95w6De72cMDCEwTxI&utm_medium=email

 

LET OP Nieuwe openingstijden apotheek

Wegens ziekte, verlof en opzegging draaien wij de apotheek momenteel met een verminderde bezetting van bijna 20 procent. Om verdere uitval te voorkomen zijn we genoodzaakt om de openingstijden tijdelijk te wijzigen.

Per maandag 6 mei 2024 t/m vrijdag 30 augustus 2024 zullen onderstaande openingstijden gelden:

  • Naaldwijk  = 9:00 uur tot 17:30 uur.
  • Hofzicht = 9:00 uur tot 17:00 uur.
  • Eenhoorn = 9:00 uur tot 17:00 uur.

 

Medicijnverklaring nodig of niet?

Gebruikt u medicijnen en gaat u op reis? Dan wilt u weten of een medicijnverklaring verplicht is. Dit hangt af van uw medicijn, het land waar u naartoe reist en hoelang u reist. Door de Medicijnen mee op reis-hulp in te vullen, weet u meteen wat u moet doen.

Wat te doen bij wratten

  • Wratten worden veroorzaakt door een virus.
  • Wratten komen vooral voor op de handen en voeten, maar ze kunnen ook op andere plaatsen zitten.
  • Wratten zijn onschuldig.
  • Ze verdwijnen meestal vanzelf zonder littekens.
    Na 1 jaar zijn de wratten bij ongeveer de helft van de mensen spontaan verdwenen.
  • Wratten hoeven alleen behandeld te worden als u er veel last van heeft. Voetwratten bijvoorbeeld kunnen pijn doen bij staan of lopen.
  • Wratten kunt u zelf insmeren met salicylzuurzalf of laten bevriezen bij de huisarts.
  • De behandeling van een wrat geeft vaak meer klachten dan de wrat zelf.

Voor meer info klikt u op onderstaande link

https://www.thuisarts.nl/wratten/ik-heb-last-van-wratten

 

Agressie protocol

Helaas worden ook huisartsenpraktijken geconfronteerd met agressief gedrag. Daarom is er in onze praktijk een agressie
protocol opgesteld. Wij vinden agressief gedrag onacceptabel en willen een agressief voorval niet zomaar laten passeren. Wij hebben daarom een agressie protocol gemaakt en willen u daarover langs deze weg informeren.

Wat is agressief gedrag?      
Het gaat hier om schreeuwen, schelden, beledigen (aan de balie, in de spreekkamer of telefonisch) of zelfs slaan of schoppen van medewerkers of het plegen van vernielingen. Voor diegene, die deze agressieve uitlatingen moeten incasseren, is dit zeer vervelend en bedreigend.

Wanneer wordt het agressie protocol gebruikt?
Alle voorvallen, waarbij medewerkers zich beledigd of bedreigd voelen, worden in het dossier vastgelegd en besproken. In onze praktijk heeft een patiënt vaak als eerste met de doktersassistente te maken aan de telefoon of aan de balie. Zij is meestal de eerste die beledigende of bedreigende taal te horen krijgt. De huisarts en praktijkmanager worden hiervan op de hoogte gesteld en zullen beoordelen welke maatregelen genomen moeten worden. De betreffende persoon wordt in ieder geval gebeld door de praktijkmanager of praktijkhouder.

Dit kan betekenen dat er van de betreffende patiënt excuses verlangd worden of dat er besloten wordt hem of haar niet langer als patiënt te accepteren. Dat laatste gebeurt wanneer iemand steeds opnieuw de fout ingaat of als er zeer ernstige bedreigingen plaatsvinden al dan niet met lichamelijk geweld. Wij schromen in dat geval niet ook aangifte bij de politie te doen.

Wij hopen natuurlijk dat het zover niet zal komen. Een wederzijds respectvolle relatie tussen patiënt en hulpverlener achten wij van het grootste belang.

Hoe wel om te gaan met meningsverschil en boosheid?
Wanneer u zich ziek voelt of wanneer iemand die u dierbaar is ziek is, bent u misschien wat ongeduldiger en sneller boos. Dat begrijpen wij heel goed. Wij werken elke dag met en voor zieke mensen. En ook wij zijn mensen en kunnen als hulpverlener ook fouten maken. Als er dingen mislopen of als u het niet eens bent met de aangeboden zorg, dan moet daarover worden gesproken. Dat is in uw belang, maar ook in dat van ons. Wij kunnen ervan leren.
Dus wanneer u boos of geïrriteerd bent over iets, vraag dan om een gesprek, even apart en niet aan de balie. Wij zoeken dan samen met u naar oplossingen.

foto versturen via de mail

Sinds kort werken wij niet meer met de whatsapp foto's. De assistente zal u vragen om foto's te mailen naar ons mail adres info@praktijkstokdijkkade.nl

Hoe stuurt u een foto? 

Deel op de volgende manier via de app Foto's één of meerdere foto's en video's op een Android-apparaat:

  • Tik indien nodig eerst op de map Google. Open de app Foto's.
  • Tik indien nodig onderaan op tabblad Foto's.
  • Tik langere tijd op foto die u wilt delen, tot er een blauw vinkje bij verschijnt.
  • Tik eventueel op meer foto's die u wilt delen.
  • Tik op het pictogram Delen of de tekstknop Delen.
  • Tik op het medium waarmee u de foto's wilt delen, bijvoorbeeld WhatsApp. Tik eventueel op Meer voor andere opties. Wij tikken op Gmail.
  • Bij het versturen van een grote foto verschijnt er een menu.
    • Tik op Werkelijk formaat om de foto te versturen zoals hij is.
    • Tik op Link maken om een ander toegang te geven tot bepaalde foto's.
    • Of tik op Gedeeld album om een album te maken dat de ander kan zien.
    • Als u gebruik maakt van 4G-verbinding betaalt u voor de data die u ontvangt en verstuurt. Door een link te maken of een gedeeld album te maken, verstuurt u niet het bestand, maar slechts een url. Dit kan helpen het dataverbruik binnen te perken te houden. Wij hebben nu een wifi-verbinding en tikken daarom op Werkelijk formaat.
  • Alle foto's zijn opgenomen in een nieuw e-mailbericht. Vul de benodigde velden in en verstuur zoals u gewend bent.

Deel op de volgende manier via de app Foto's één of meerdere foto's en video's op een Android-apparaat:

  • Open de app Foto's app fotos iosdoor erop te tikken.
  • Een overzicht van de foto's op uw toestel opent. Tik rechtsboven op Selecteer.
  • Tik op de foto's of video's die u wilt delen. Bij de geselecteerde bestanden verschijnt een vinkje.
  • Tik linksboven op het pictogram van een vierkant met een pijltje omhoog bestanden delen ios iPad.
  • Tik op het medium waarmee u de foto's wilt delen, bijvoorbeeld WhatsApp of E-mail. Veeg indien nodig van rechts naar links om meer opties te zien. Wij tikken op E-mail.
  • Alle foto's zijn opgenomen in een nieuw e-mailbericht. Vul dit bericht aan en verstuur het zoals u gewend bent.

Rijbewijskeuring


Wanneer u 75 jaar of ouder bent, bent u verplicht zich elke vijf jaar medisch te laten keuren voor het rijbewijs. Van het CBR krijgt u een informatiebrief met uitleg hoe dit in zijn werk gaat. Dokter Maikel Bruin  voert rijbewijskeuringen uit voor patienten die NIET ingeschreven staan bij onze huisartsenpraktijk.  U kunt een afspraak maken bij de assistenten. De kosten van de keuring bedragen € 35 euro. U kunt contact afrekenen. 

Wij keuren enkel voor verlenging van rijbewijs A, B en BE. 

Wilt u de volgende zaken meenemen naar de rijbewijskeuring:

Wilt u de volgende zaken meenemen naar de rijbewijskeuring:

  • Identiteitsbewijs
  • Keuringsformulier van CBR met ZD (Zorgdomein) code!
  • Potje urine (niet ouder dan 2 uur)
  • Indien van toepassing: bril of contactlenzen (graag ook contactlenzensterkte op papier meenemen)
  • Eventueel extra keuringsformulieren (zoals diabetes, hart en vaatziekten etc.)
  • contant geld

Mocht u in onze praktijk zijn ingeschreven en zich moeten laten keuren, neem dan contact op met een van de andere huisartsenpraktijken in Naaldwijk of Honselersdijk.

Uitleg spreekuur

Het spreekuur wordt gepland per 15 minuten, dit is bedoeld voor 1 klacht. Er dient in deze korte tijd veel te gebeuren.

• De huisarts ziet uw dossier in
• U wordt uit de wachtkamer gehaald
• De huisarts stelt u vragen en doet zo nodig onderzoek
• De huisarts geeft u adviezen en voorlichting
• Schrijft indien nodig een verwijsbrief of een recept
• De huisarts spreekt een vervolgbeleid met u af.
Dit alles moet hierna zorgvuldig verwerkt worden in uw dossier in de computer
U begrijpt dat de huisarts deze 15 minuten hard nodig heeft om zijn/haar werk goed en zorgvuldig te kunnen doen.

Om een consult zo goed mogelijk in te kunnen plannen vraagt de assistente vooraf aan de telefoon wat de reden is van uw komst
• Dit is geen nieuwsgierigheid, maar bedoeld om de juiste tijd in te plannen en u zo goed mogelijk te helpen
• Sommige klachten hebben namelijk meer tijd nodig
• De assistente wil hierin ook de urgentie bepalen; moet de afspraak direct vandaag of kan het medisch gezien op een later tijdstip?
• We noemen dit ‘triage’. De assistentes zijn opgeleid om u klacht vakkundig uit te vragen. En uiteraard hebben de assistentes een beroepsgeheim en delen uw informatie alleen met de huisarts

Tips voor een betere planning en minder uitlooptijd van het spreekuur
• De vraag: ‘Nu ik er toch ben…’ kan dus helaas niet. U komt voor het één, maar bedenkt plotseling een klacht die u eigenlijk niet had gemeld bij de assistente. Begrijpelijk, maar het is praktisch onmogelijk om deze klacht ook nog in de geplande 15 minuten te beoordelen……….
• Spaar geen klachten op. De beschikbare consulttijd is vaak niet voldoende om alles te bespreken. Bovendien is het opsparen van klachten medisch gezien niet altijd verstandig……..

Wij staan voor de juiste aandacht en kwaliteit, een goede tijdsplanning helpt daarbij. Dank u wel voor uw begrip en medewerking.

Uw Zorg online (patienten portal)

Nieuwe service voor patiënten

Sinds kort kunt u gebruik maken van nieuwe services op de website van de praktijk.

In de beveiligde patiëntenomgeving kunt u 24 uur per dag gemakkelijk en snel afspraken bij uw arts maken en herhaalmedicatie aanvragen. Met uw eigen account logt u veilig in en hoeft u niet elke keer opnieuw uw gegevens in te voeren.

Receptservice
Vraag recepten direct uit uw medicatielijst aan en ontvang indien nodig herinneringen voor uw medicatie.

Webagenda
Bekijk de lege plekken in de agenda van uw arts en boek een afspraak op het moment dat het u uitkomt. De afspraken vinden plaats op de praktijk. Bij klachten die kunnen wijzen op Corona belt u de assistente


Na uw aanmelding op de website koppelen wij na een controle uw account aan ons informatie systeem.

praktijkstokdijkkade.uwzorgonline.nl

Stoppen met roken

Ben jij eigenlijk wel klaar met die sigaret? Kijk nu welke manier om te stoppen het beste bij jou past. En weet dat hulp bij stoppen met roken vanaf 1 januari volledig vergoed wordt zonder dat het ten koste gaat van je eigen risico.
https://zurl.co/PrLH

Andere websites:
www.destopsite.nl
www.rokendebaas.nl
www.zelfhulptabak.nl
www.ikstopnu.nl

Uiteraard bent u ook van harte welkom bij onze POH Marleen

Wanneer kan ik bellen voor uitslagen?

Voor uitslagen (bloedonderzoek, röntgenfoto's of ander onderzoek) kunt u bellen vanaf 11 uur. Bloeduitslagen zijn (onder voorbehoud) drie werkdagen na het bloedprikken bekend. Dit geldt ook voor röntgen- en echo onderzoek.

thuisarts.nl vZVZ.nl